به نقل از سایت: www.hyeli.com

 

حرف و حدیث‌ها از تخریبی دوباره خبر می‌دادند، تخریبی که این‌بار ناجوانمردانه بود و کافی بود فقط یک نفر در زمان تخریب در باشگاه می‌بود تا باز هم فاجعه به بار آید، هرچند خود تخریب تقریبا یک فاجعه در نوع خود محسوب می‌شد.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا،‌ باشگاه اجتماعی ارامنه تهران به علت ساختمان‌سازی و گودبرداری غیراصولی پارکینگِ طبقاتی مجتمع جدید علاءالدین چیزی حدود 10 روز پیش فروریخت؛ اتفاقی که ساختمان کلوپ ارامنه اثر «رستم وسکانیان» را تخریب و همه‌ی آرشیو، اسناد و کتابخانه باشگاه ارامنه را زیر خاک مدفون کرد.

کلوپی با صد سال قدمت که بسیاری از هنرمندان، اهالی موسیقی و هنر از آن به عنوان سالنی برای اجرا و عرضه آثارشان بهره می‌بردند، به علت ساختمان‌سازی در شرق بنا ترک برداشت و دچار تخریب شد.

در سال‌های قبل از انقلاب، کلوپ ارامنه میزبان برخی خوانندگان بود و افرادی چون احمد شاملو و نادر نادرپور در سالن وسکانیان نشست‌های فراوانی داشتند و بسیاری از نقاشان بنام نیز گالری‌های خود را در ساختمان این انجمن برپا کرده بودند که متاسفانه در فرونشست ساختمان چند تابلو نقاشی نفیس هم به زیر آوار رفت.

البته با بروز این اتفاق و انتشار خبر آن توسط رسانه‌ها، همان روز هفتم شهریور ماه، ‌رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی تهران با ارسال نامه‌ای به شهردار منطقه 11 خواستار توقف سریع عملیات در حریم این اثر تاریخی شد و پس از مدتی نیز اسقف اعظم ارامنه «سیبوه سرکیسیان» با ابراز تاسف و ناراحتی از تخریب این باشگاه به خبرنگار ایسنا تاکید کرد: این ساختمان متعلق به کشور است و باید بازسازی و استحکام بخشی شود تا ارمنی‌ها برای حضور دوباره در آن اطمینان خاطر داشته باشند.

در حال حاضر وجیهه قاسمی، مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در ادامه‌ی اقداماتی که این اداره کل برای رسیدگی به وضعیت باشگاه ارامنه در دست انجام دارد،

به خبرنگار ایسنا گفت:‌ معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری تهران پس از تخریب رخ داده، از این بنا بازدید و اعلام کرد که به دنبال رعایت نکردن اجرای صحیح سازه‌ی نگهبانِ دیوار حائل با توجه به وسعت گودبرداری در ضلع شرق ساختمان واجد ارزش باشگاه ارامنه، در خیابان نوفل لوشاتو، نبش خیابان خارک، ساختمان در این ضلع ریزش کرده و بخش‌هایی از آن نیز در معرض خطر شدید تخریب قرار گرفته است.

او ادامه داد: در نامه‌ای که هفتم شهریور ماه مبنی بر دستور توقف عملیات اجرایی و انجام اقدامات اجرایی برای رفع خطر و جلوگیری از ریزش قسمت‌های دیگر مجموعه و مرمت این بنای ارزشمند

صادر شد، همچنین با توجه به رعایت نکردن مفاد نامه و توقف عملیات ساختمان توسط مالکان در 14 شهریور، شکوائیه این اداره کل به رئیس دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه 6 تهران درباره‌ی توقف عملیات اجرایی و اعمال قانون علیه مرتکبین ارائه شد.

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران همچنین در ادامه به پیگیری وضعیت ساخت و ساز پارکینگ علاءالدین از گذشته خبر داد و گفت: 21 بهمن سال گذشته نیز در نامه‌ای به شهرداری اعلام کردیم که با توجه به بررسی نکردن و تأیید نشدن نقشه‌های ملک توسط این اداره کل و ساخت پارکینگ طبقاتی به ارتفاع 9 واحد از سطح معبر مجاور و قرارگیری در مجاورت بناهای واجد ارزش در اطراف این بنا، این اداره کل خواستار بررسی شهرداری و اعلام نتیجه است که هیچ پاسخی تاکنون به این اداره کل از سوی شهرداری منطقه 11 ارائه نشده است.

وی افزود: ساختمان باشگاه ارائه از ساختمان‌های واجد ارزش مربوط به دوره پهلوی دوم بوده و از ویژگی‌های آن تلفیق معماری سنتی و مدرن و استفاده از مصالح سنتی و معماری خاص بکار رفته در بنا و قرارگیری در یکی از محورهای مهم تاریخی شهر تهران است و به عنوان یکی از شاهکارهای طراحی یکی از معماران بنام ایرانی «رستم وسکانیان» است.  حرف و حدیث‌ها از تخریبی دوباره خبر می‌دادند، تخریبی که این‌بار ناجوانمردانه بود و کافی بود فقط یک نفر در زمان تخریب در باشگاه می‌بود تا باز هم فاجعه به بار آید، هرچند خود تخریب تقریبا یک فاجعه در نوع خود محسوب می‌شد.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا،‌ باشگاه اجتماعی ارامنه تهران به علت ساختمان‌سازی و گودبرداری غیراصولی پارکینگِ طبقاتی مجتمع جدید علاءالدین چیزی حدود 10 روز پیش فروریخت؛ اتفاقی که ساختمان کلوپ ارامنه اثر «رستم وسکانیان» را تخریب و همه‌ی آرشیو، اسناد و کتابخانه باشگاه ارامنه را زیر خاک مدفون کرد.

کلوپی با صد سال قدمت که بسیاری از هنرمندان، اهالی موسیقی و هنر از آن به عنوان سالنی برای اجرا و عرضه آثارشان بهره می‌بردند، به علت ساختمان‌سازی در شرق بنا ترک برداشت و دچار تخریب شد.

در سال‌های قبل از انقلاب، کلوپ ارامنه میزبان برخی خوانندگان بود و افرادی چون احمد شاملو و نادر نادرپور در سالن وسکانیان نشست‌های فراوانی داشتند و بسیاری از نقاشان بنام نیز گالری‌های خود را در ساختمان این انجمن برپا کرده بودند که متاسفانه در فرونشست ساختمان چند تابلو نقاشی نفیس هم به زیر آوار رفت.

البته با بروز این اتفاق و انتشار خبر آن توسط رسانه‌ها، همان روز هفتم شهریور ماه، ‌رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی تهران با ارسال نامه‌ای به شهردار منطقه 11 خواستار توقف سریع عملیات در حریم این اثر تاریخی شد و پس از مدتی نیز اسقف اعظم ارامنه «سیبوه سرکیسیان» با ابراز تاسف و ناراحتی از تخریب این باشگاه به خبرنگار ایسنا تاکید کرد: این ساختمان متعلق به کشور است و باید بازسازی و استحکام بخشی شود تا ارمنی‌ها برای حضور دوباره در آن اطمینان خاطر داشته باشند.

در حال حاضر وجیهه قاسمی، مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در ادامه‌ی اقداماتی که این اداره کل برای رسیدگی به وضعیت باشگاه ارامنه در دست انجام دارد،

به خبرنگار ایسنا گفت:‌ معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری تهران پس از تخریب رخ داده، از این بنا بازدید و اعلام کرد که به دنبال رعایت نکردن اجرای صحیح سازه‌ی نگهبانِ دیوار حائل با توجه به وسعت گودبرداری در ضلع شرق ساختمان واجد ارزش باشگاه ارامنه، در خیابان نوفل لوشاتو، نبش خیابان خارک، ساختمان در این ضلع ریزش کرده و بخش‌هایی از آن نیز در معرض خطر شدید تخریب قرار گرفته است.

او ادامه داد: در نامه‌ای که هفتم شهریور ماه مبنی بر دستور توقف عملیات اجرایی و انجام اقدامات اجرایی برای رفع خطر و جلوگیری از ریزش قسمت‌های دیگر مجموعه و مرمت این بنای ارزشمند

صادر شد، همچنین با توجه به رعایت نکردن مفاد نامه و توقف عملیات ساختمان توسط مالکان در 14 شهریور، شکوائیه این اداره کل به رئیس دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه 6 تهران درباره‌ی توقف عملیات اجرایی و اعمال قانون علیه مرتکبین ارائه شد.

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران همچنین در ادامه به پیگیری وضعیت ساخت و ساز پارکینگ علاءالدین از گذشته خبر داد و گفت: 21 بهمن سال گذشته نیز در نامه‌ای به شهرداری اعلام کردیم که با توجه به بررسی نکردن و تأیید نشدن نقشه‌های ملک توسط این اداره کل و ساخت پارکینگ طبقاتی به ارتفاع 9 واحد از سطح معبر مجاور و قرارگیری در مجاورت بناهای واجد ارزش در اطراف این بنا، این اداره کل خواستار بررسی شهرداری و اعلام نتیجه است که هیچ پاسخی تاکنون به این اداره کل از سوی شهرداری منطقه 11 ارائه نشده است.

وی افزود: ساختمان باشگاه ارائه از ساختمان‌های واجد ارزش مربوط به دوره پهلوی دوم بوده و از ویژگی‌های آن تلفیق معماری سنتی و مدرن و استفاده از مصالح سنتی و معماری خاص بکار رفته در بنا و قرارگیری در یکی از محورهای مهم تاریخی شهر تهران است و به عنوان یکی از شاهکارهای طراحی یکی از معماران بنام ایرانی «رستم وسکانیان» است.