به نقل از سایت: www.icana.ir
نماینده مسیحیان ارمنی حوزه جنوب با اشاره به جشن میلاد حضرت مسیح(ع) با بیان اینکه یکتا بودن خداوند سبحان وجه مشترک همه ادیان الهی است، گفت: اتحاد و وفاق در میان پیروان ادیان الهی در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.
ژرژیک آبرامیان در گفتوگو با خبرگزاری خانه ملت با تبریک آغاز سال نو میلادی، در مورد فلسفه دینی و وجوه مشترک ادیان الهی گفت: مهمترین عنصری که در مرکز این فلسفه قرار گرفته، یکتا بودن خداوند سبحان است که دادار و پروردگار بوده و جهان و کائنات را آفرینش نموده است. یکتا بودن خداوند سبحان وجه مشترک همه ادیان الهی است که دارای پیامبران اولوالعزم هستند؛ یعنی ادیان ابراهیمی.
نماینده مسیحیان ارمنی حوزه جنوب با تاکید بر اینکه منشاء ادیان ابراهیمی خدای یکتا است، افزود: در تمام تاریخ، امثال و حَکَم و در تمام داستانهای کتاب مقدس و داستانهای قرآن مجید، وجوه بسیار مشترکی بین ادیان الهی وجود دارد یعنی هر آنچه در عهد عتیق و جدید و کتابی که کلیمیان و مسیحیان به آن معتقد هستند و چه قرآن کریم، داستانهای مختلفی بیان شده که تکرار میشود و این مبنایی است که نشان میدهد منشاء هرسه دین ابراهیمی یکی است.
وی با بیان اینکه در بحث دین به عنوان روش زندگی نیز مشترکات بسیاری بین ادیان الهی وجود دارد، تصریح کرد: از بُعد فرهنگ و همزیستی نیز مشترکات و خواص همگون در پیروان هر سه دین مشهود است؛ در کنار همه اینها تاریخ حرف خود را زده است و تفاوتهایی را بوجود آورده است و برخی غالب و برخی مغلوب شدهاند. نهایتا در این روابط چیزی که برای من هیچ شکی در آن وجود ندارد این است که همدلی، همسویی و یکپارچگی و یکجنسی مابین پیروان ناب این ادیان الهی وجود دارد.
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اتحاد و وفاق در بین پیروان ادیان الهی و بین مسلمانان، مسیحیان و کلیمیان را در جمهوری اسلامی ایران به خوبی دیده و خاطر نشان کرد: پیروان این ادیان و گروههای مختلف قومی، ادیان و باورهای دیگر میتوانند بر اساس این مشترکات به صورت صلحآمیز و با مهربانی کنار هم زندگی کنند.
هفته وحدت در بین فِرَق مختلف مسیحیان
آبرامیان در مورد برنامههای مسیحیان ایرانی به مناسبت سال نوی میلادی گفت: آغاز سال میلادی که مصادف با اول ژانویه و اولین ماه میلادی است یک قرارداد گاهشماری است و پیروان حضرت مسیح، تولد عیسیبنمریم را یک تاریخ عمده در نظر دارند، اکثریت مسیحیان کاتولیک و پروتستان 255 دسامبر یعنی امروز را روز تولد حضرت مسیح میدانند اما کلیساهای قدیمیتر مخصوصا ارتودوکسها تولد مسیح را 5ژانویه میشناسند یعنی بین فِرَق مسیحیان یک اختلاف 10 روزه داریم به عبارتی ما نیز یک هفته وحدت داریم و تولد پیامبر ما یک روز نیست.
روزهداری در مراسم جشن تولد حضرت مسیح
نماینده مسیحیان ارمنی حوزه جنوب در مورد مراسمها و جشنهای میلاد عیسی بن مریم افزود: جشن تولد حضرت مسیح از بُعد کلیسایی و دینی یک جشن کلیسایی است و از یک هفته قبل از تولد روزهداری است و نهایتا جشن جزو مراسم کلیسایی است؛ یکی از 55عید مهم کلیسای ارمنی تولد حضرت مسیح است و این مراسم در کلیسا انجام میشود و مردم با گفتن اینکه "مسیح متولد شد و در میان ما ظاهر شد و این بشارت بزرگی است" به یکدیگر تبریک میگویند و این برمیگردد به کتاب مقدسی که زمان تولد حضرت مسیح فرشتگان این بشارت را به رمهداران و چوپانان در آن منطقه اعلام کردند و این جشن تولد حضرت مسیح، نوعی خوشحالی است که اساس آن در کلیسا بوده و این تولد مبدا گاهشماری مسیحیت میشود.
جشن روحانی و کلیسایی سال نو
وی با بیان اینکه جشنهای سال نو بیشتر جشنهای دنیوی و شادی است تصریح کرد: این شادیها در منازل برای پیشواز سال نو است و مردم فارغ از اینکه رویکرد دینی به قضیه دارند یا ندارند، آن را به عنوان سال نو جشن میگیرند و بر اساس فرهنگهای موجود هر کسی به نوعی آن را جشن میگیرد، مثلا درخت کاجی که نماد سال نو است در واقع هیچ معنای مذهبی در آن نیست بلکه بیشتر مظهر طبیعت و گاهشماری است؛ بنابراین ما دو جشن روحانی و کلیسایی داریم و یک جشن دنیوی سال نو که به آن شب ژانویه یا جشن ژانویه میگویند.
نماینده مسیحیان ارمنی حوزه جنوب در پایان خاطرنشان کرد: از تمام عزیزانی که سال نو و تولد حضرت مسیح را به صورتهای مختلف به جامعه مسیحیت تبریک گفتند تشکر میکنم.