«آنان که تاريخ را فراموش میکنند، محکوم به تجربه مجدد آنند!»
نویسنده: رضا رحیم پور
8 ماه مه امسال ( 2005 ) در سراسر اروپا شکست ارتش هيتلر نژاد پرست و پيروزی جنبش مقاومت و نيروهای ضد فاشيسم در سطح وسيعی جشن گرفته شد. اما متأسفانه نسبت به جناياتی که در90 سال قبل بر ارامنه ـ در همسايگی ميهنما ن درسرزمين ترکيه ـ رخ داد، کمتر توجه شده است. در حال حاضر نه تنها حکم زندان نويسنده معروف ترک، اُرهان پاموک (Orhan Pamuk) بخاطراشاره ای کوتاه به کشتارارامنه درمصاحبه ای با يک مجله سوئيسی، صادر شده است، بلکه حتی هزاران جلد از کتابهای وی توسط مامورين دولتی وحتی مردم عادی در خيابان ها -همچو رسم مشمئز نازيها درسالهای 1930 آتش زده اند. بيشک اگرافکار عمومی جهان نسبت به جناياتی که از سوی ترک های جوانِ نژادپرست بر مردم ارامنه رفت، سکوت اختيار نمی کرد، هيتلر و نژادپرستان آلمانی به اين سادگی آن فاجعه را برسريهوديان نمی آوردند. خود هيتلر در کتاب خود «نبرد من» درتائيد نظريه پاکسازی نژاد آريائی از يهوديان مینويسد: «چه کسی کشتار ارامنه را بخاطر دارد؟» متاسفانه تاکنون و بعد از گذشت 90 سال از اين جنايت هولناک در سال 1915، اغلب کشورهای مهم و بزرگ جهان بنا بر يک سری از ملاحظات سياسی با ترکيه، و نقش مهمی که آن کشور در پيمان نظامی ناتو تا کنون داشته است، در مورد اين «هولاکوست ارامنه» همچنان مهرخموشی بر لبان خويش زده اند و تاکنون تنها 15 کشور صحه براين واقعه شوم تاريخی گذارده اند. اغلب اين کشورها نيزازنظرلحاظ سياسی کوچک (همچو بلژيک، سوئد ولهستان ) و يا ازدشمنان و رقيبان ترکيه (جمهوری يونانی قبرس و يونان) می باشند...
دوشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۸۴ - ۲۵ آوريل ۲۰۰۵
دولت عثمانی یک میلیون و نیم ارمنی را کشت و یک ملیون را آواره ساخت
نویسنده: دکتر تورج پارسی
پادشاهان عثمانی همواره سیاست پان ترکیسم گره خورده با پان اسلامیسم را دنبال می کردند و تشکیل یک حکومت ترک بزرگ از غرب آناتولی تا دشت ترکستان چین که همه اقوام ترک زبان از جمله ترکهای آذری _آذربایجانی ها فقط زبانشان ترکی شد ولی ایرانی اصیل هستند _ قرقیزها، ترکمن ها، ازبکها، قزاق ها را شامل شود و تحت حمایت و رهبری ترکیه باشد را در سر می پروراندند. البته اینان خود را به غلط تورانی نامیده اند ناگفته پیداست تورانیان از نژاد ایرانیانند با همان نام و نشان. چرا پان ترکیسم به کشتار ارمنیان دست می یازد ؟ به دو دلیل: نخست دلیل جغرافیایی چرا که ارمنیان همچون دیواری آهنین میان ترکهای عثمانی و ترک زبانان قفقاز که هیچگونه پیوست نژادی با آنان ندارند و ترکان آن سوی دریای خزر بودند قرار گرفته بودند . دوم اینکه مسیحی بودند و باوجود فشار و تعقیب و تجاوز حاضر نمی شدند که دین خود را عوض کرده به اسلام بگروند، ازاین رو ازمیان برداشتن این سد ونابودی ملت ارمنی برای رسیدن به هدف بیمارگونه ی خود، امری ضروری می نمود.جنگ جهانی اول چنین فرصت مناسبی را به ترکان جوان داد، سرانجام در سال ۱۹۱۵ طی یک برنامه از پیش ریخته شده، نژادکشی ارمنیان را به مرحله اجرا درآوردند. برنامه ای که الگویی برای نازی ها در جنگ دوم جهانی شد ...
پنجشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۸۴ - ۲۸ آوريل ۲۰۰۵
ارمنستان، از اورارتو تا قتل عام
نویسنده: جلال افشار
ارامنه بیش از آنکه یک قوم باشند یک دین و مذهب هستند که به دلیل محدوده جغرافیایی خود و وفاداری همیشگی به آئین خویش در مقابل تمام ادیان و مذاهب مهاجم یا غیر مهاجم شکلی بسته را گرفته اند. شواهد نشان داده است مردمانی که در این منطقه می زیسته اند از لحاظ نژادی ترکیبی از آریایی های مهاجر و اقوام بومی هستند. منتهی این مردمان برخلاف دیگران ساکنان منطقه به سادگی تسلیم مذاهب دیگر نشده اند. همسایگان آنان ادیان بسیاری را تجربه کرده اند، از زردشت تا مسیحیت و سپس اسلام راه درازی است که تمام همسایگان آنان این راه را طی کرده اند. امروز نیز ارامنه را به دلیل همین پایبندی تاریخی به کیش خود به همین نام می شناسند. نام ارمنستان برای نخستین بار در بزرگترین کتیبه تخت جمشید واقع در دیوار جنوبی آن، نزدیک پلکان ورودی دیده شده. در این کتیبه داریوش، شاهنشاه هخامنشی، نام ارمینه را به عنوان یکی از ساتراپ های ایرانی بیان می کند...
چهارشنبه ٧ ارديبهشت ۱۳۸۴ - ۲٧ آوريل ۲۰۰۵
۲۴ آوريل نسل كشى ارامنه در تركيه ۹۰ ساله مى شود - يك قرن نسل كشى
نویسنده: اميد معماريان
منتشر شده در روزنامه شرق
نودمين سالگرد قتل ارامنه چهارم ارديبهشت (۴ آوريل) فرا مى رسد. تعداد قربانيان اين جنايت بين ۶۰۰ هزار تا۱۵۰۰ هزار نفر تخمين زده مى شود. هرساله ارامنه كشورمان مراسمى به همين مناسبت برگزار و خشم و انزجار خود را از چنين واقعه دهشتناكى بيان مى كنند. شايد يكى از دلايلى كه باعث شده اين ماجرا همواره تازه بماند آن است كه دولت تركيه هيچگاه رخ دادن اين واقعه را رسماً نپذيرفته است. نود سال پس از اين واقعه دردناك، ارامنه جهان هنوز اين واقعه را با تازگى روايت مى كنند. در حال حاضر حدود۷۰ هزار ارمنى در اين كشور زندگى مى كنند كه عمدتاً در استانبول مستقر هستند. آنها اما مجاز نيستند در خصوص رويدادى كه نزديك به يك قرن پيش رخ داده است سخن بگويند. تركيه براى ارامنه جهان به واژه نسل كشى مترادف است. چندى پيش اورهان پاموك نويسنده منتقد ترك اين پرسش را مطرح كرد كه روزى روزگارى در كشور ما شهروندان غيرمسلمان بسيارى زندگى مى كردند. امروز اما خبرى از آنها نيست. چرا؟ روزى روزگارى در اين كشور صدها هزار ارمنى زندگى مى كردند. به سر آنها چه آمد؟ همين نوشته باعث شد تا بسيارى از روزنامه هاى تركيه از دولت بخواهند اورهان پاموك را دستگير كرده و به زندان بيندازد. بسيارى اين نويسنده را حتى به مرگ تهديد كرده اند...
تهران، يكشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۸۴ - ۲۴ آوريل ۲۰۰۵
يادبود نودمين سالگرد قتل عام ارامنه
نویسنده: شيوا زرآبادى
منتشر شده در روزنامه شرق
نودمين سالگرد قتل عام ارامنه در حالى فرا مى رسد كه در تازه ترين موضع گيرى ها دولت هاى آلمان و لهستان نيز در اعلام همبستگى با جامعه ارمنى به جمع كشورهايى پيوستند كه روز ۲۴ آوريل را به عنوان نخستين نژادكشى قرن بيستم به رسميت مى شناسند. ارامنه ايران از قبل از انقلاب اسلامى و پس از آن هر سال همزمان با ۲۴ آوريل راهپيمايى به مناسبت يادآورى اين نسل كشى برگزار مى كنند و براى اولين بار در سال ۸۱، ۳۰ نفر از نمايندگان مجلس ششم به عنوان مقام هاى دولتى ايران با امضاى تومارى اين واقعه را محكوم كردند و در ژوئن سال ۲۰۰۰ ميلادى نيز هيات نمايندگى وزارت دفاع كشور در دفتر يادبود موزه نژادكشى ارمنستان اين واقعه را تاسف بار خواند و اين كشتارجمعى را طبق معيارهاى حقوقى و اصول بين المللى شايسته محكوميت ناميد و انتقال صحيح و بى كم و كاست آن را به نسل هاى آينده براى جلوگيرى از تكرار اين وقايع لازم دانست...
تهران، يكشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۸۴ - ۲۴ آوريل ۲۰۰۵
ريشه هاي نافرماني ترکيه درکجاست؟
نویسنده: جمشيد پدرام
سرکوب تجمع مسالمت آميز زنان در روز هشتم مارس در ترکيه سرآغاز تحول تازه اي بود که بسياري ازسياستمداران اروپايي را به واکنش وا داشت. سرکوب آزادي خواهان، اقليت هاي ملي ومذهبي پديده تازه اي درترکيه نيست وکشورهاي امپرياليستي هم سالهاست بخاطر منافع اقتصادي خود هم آنرا پذيرفته اند هم با سکوت خود آنرا تاييد کرده اند. دولت ترکيه پس از پيش کشيدن اصلاحاتي آبکي برروي کاغذ درعمل اما نه تنها همان اصلاحات را هم پيش نبرد بلکه در ادامه سرکوب آزادي بيش ازپيش جديت نشان داد. درپاسخ به پاره اي مسايل قديمي بجاي پذيرش جنايات و پوزش خواهي درپيشگاه تاريخ ومردم ستمديده ترکيه، سرمايه ونيروي انساني فراواني بکارگرفته تا واقعيات راهمچنان لاپوشاني کند. مثلا پس ازسالها پي گيري نهادهاي حقوق بشر بين المللي در خصوص قتل عام بيش از يک ميليون ارامنه منطقه رآناتولي بدست دولت عثماني درجنگ جهاني اول، ترکيه حاضرنشده است حتي کلمات «جنايت»، «نسل کشي» يا «قوم کشي» را بپذيرد ونه تنها شرايط جنگي، کشتار متقابل وکشتارمسلمانان بدست ارامنه را پيش کشيده است بلکه به کمک مورخين ومحققين قلم به مزد خود درپي واژگون جلوه دادن حقايق تاريخي ايست که درآرشيوهاي کشورهاي اروپايي مدارک کافي براي اثبات آنها موجود است. يکي ازاين قلم به مزدها رييس بخش تاريخ و آرشيوهاي ترکيه، آقاي يوسف هالاقوزلو است که پس از نود سال که ازآن جنايت تاريخي ميگذرد باوقاحت هرچه تمامتر سعي کرده است رقم ارامنه ي به قتل رسيده را بين شش هزاروپانصد تاهشت هزاروپانصد اعلان کند ودرعين حال گريز بزند که پانصدونوزده هزارمسلمان را ارامنه کشته اند...
تهران، سه شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۸۴ - ۱۹ آوريل ۲۰۰۵
آغاز قتل عام ارامنه
نویسنده: بهرام افتخاري
منتشر شده در روزنامه جام جم 89
سال پيش در روز شنبه 24 آوريل سال 1915 ميلادي در شهر استانبول 600 نفر از ارامنه صاحب نام شهر به دستور دولت غيرمذهبي ترك هاي جوان به قتل مي رسند. اين آغاز قتل عام ارامنه توسط دولت ترك هاي جوان بود كه حدود ۲/۱ ميليون نفر از جامعه ارمني امپراتوري عثماني در جريان آن جان خود را از دست مي دهند. در تلگرافي كه از سوي وزارت كشور به سلول هاي ترك هاي جوان مخابره مي شود چنين نوشته شده بود: دولت تصميم به نابودي كليه ارامنه ساكن تركيه گرفته است. بايد به موجوديت آنها خاتمه داد حتي اگر قرار باشد به خشن ترين شيوه ها متوسل شد. نه سن و نه جنسيت آنها نبايد مورد ملاحظه قرار گيرد.در اين كار اصول اخلاقي و وجدان جايي ندارند...
يکشنبه ٦ ارديبهشت ۱۳۸۳ - ۲۵ آوريل ۲۰۰۴
ارامنه، فرياد عدالتخواهی
انديشه جامعه
در حالی که مردم بالکان آخرين اميد خود به برادری را از دست داده بودند، حاکمان ترکيه در حاشيهء شرقی ميدان جنگ به يک تسويهء تاريخی با ارمنیها میانديشيدند. شايد ارمنیها کهنترين نژادی باشند که در آسيای غربی استقرار يافته بودند. موطن آنها کوههای پر پيچ و خمی است که از دريای مازندران تا دريای مديترانه و سياه ادامه دارد. قلمرو ارمنها نخستين مرکز تمدن جهانی بود که مسيحيت را به عنوان مذهب ملی برگزيد. نخستين کشتار تاريخی ارامنه در 1895 – 1896 توسط سلطان عبدالحميد به وقوع پيوست. او در اين کشتار، قبايل کرد را به عنوان مبارزان «حميديه» به کار گرفت. پس از سرنگونی عبدالحميد در سال 1908، «کميتهء اتحاد و پيشرفت» قانون اساسی را بر پايهء حقوق مدنی يکسان برای شهروندان عثمانی اعلام کرد. اما اميد به روزهای بهتر چندان نپاييد. در اين ميان قتل عام آدانا پيش آمد و شد لکهء سياهی در پروندهء ترکهای جوان. اما فاجعهء اصلی هنوز در راه بود. جنگ جهانی اول آغاز شده بود.ترکهای جوان، شايد با احساس خطر از وجود ارامنهء همکيش با دشمن در پشت جبهه و يا شايد بر اساس يک نقشهء تاريخی برای محو يک ملت (آن گونه که ارامنه میگويند) در يک فرصت تاريخی، قتل عام ارامنه را در ابعادی وسيع آغاز کردند. وگنر انساندوست آلمانی که خود شاهد کشتار بود طی نامهای به ويلسون رئيسجمهور وقت آمريکا مینويسد: «از ارامنهای که بيش از 2000 سال ساکن مناطق بومی خود بودهاند...
روزشمار روابط ترکيه و رژيم صهيونيستي
نویسنده: آلپ تکين دورسون اوغلو، پژوهشگر و نويسنده ترکيه
منتشر شده در سایت خبرگزاری قدسنا
به رغم گذشت دو هفته از سفر «رجب طيب اردوغان»، نخست وزير ترکيه به اسرائیل و امضاي توافقنامه هاي نظامي با رژيم صهيونيستي، محافل مخالف روابط تل آويو و آنکارا، همچنان به افشاي جزييات بيشتري از ريشه هاي اين روابط مي پردازند. 5 ژوئن 1982: اسراييل به آنكارا اعلام كرد در حمله به لبنان، كمپهاي ASALA و YCGA وابسته به سازمانهاي مربوط، ارامنه را نيز تصرف خواهد كرد و به اين ترتيب، تركيه را نيز دعوت به شركت در عمليات مذكور نمود...
تهران، ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۴ - ۱۵می ۲۰۰۵
منبع: www.hoosk.net